FAQ

Du kan lynhurtigt registrere en bruger hos os. Hvis du klikker på login, opretter du dig herfra. Hvis du opretter en konto som privatperson, undlader du bare at udfylde de felter, som vedrører firmaer. Når du har oprettet en konto, bliver der sendt dig en mail med et aktiveringslink i, som du skal klikke på. Når du har gjort det, er du klar til at byde løs.

Hvis det aktiveringslink, du har modtaget i mailen ikke virker, kan det være fordi, der er gået for lang tid, siden du har modtaget mailen, og linket er derfor udløbet. Du skal bare kontakte os, så aktiverer vi din konto manuelt.

Hvis du ikke har modtaget dit aktiveringslink i indbakken, kan det være endt i uønskede post eller i spam – Prøv derfor at tjekke hér.

Ja! Du kan byde på alle vores auktioner uanset, om du byder som privat eller firma. Hvis du handler som firma, skal vi dog stadig bruge dit navn, så vi kan få fat i dig, hvis det er nødvendigt.

Alle kunder skal være registrerede og logget ind, når de skal byde på auktionsvarerne. Inden du afgiver dit første bud, skal du godkende auktionsbetingelserne. Det er vigtigt, at du læser dem igennem, inden du byder.

Når du ser et (A) i budhistorikken betyder det, at en anden byder har afgivet et max-bud og systemet derfor lægger et automatisk bud (A) for denne byder. Dette (A) vil blive ved med at overbyde dig indtil modbyderens max-bud er opnået.  

Du vælger det maksimale beløb, du ønsker at byde i drop-down menuen. Det betyder også, at du kun behøver at afgive ét bud pr. katalognummer. Herefter byder vores system op for dig, hvis dit bud bliver overbudt, dog kun indtil dit max-bud er nået. Systemet vil aldrig byde over dit max-bud. Det betyder, at du selv slipper for at skulle holde øje med auktionen, når den udløber. Det betyder også, at du som vindende byder ikke nødvendigvis kommer til at betale det, du har budt som max-bud for katalognummeret. Du vil altid kun få hammerslag på næste budinterval. Buddene foregår med rimelige intervaller, afhængig af, hvor højt varen er budt op. Det sørger systemet også for.

Du kan altid forhøje dit max-bud, men ikke nedjustere det, når buddet er afgivet. Hvis der er to kunder, der afgiver samme max-bud på en vare, vil den, som først afgav buddet få hammerslag på varen. Begge bud vil fremgå af budhistorikken, og det afgørende vil være tidspunktet for afgivelsen af buddet.

Mindstepriser er den pris sælger MINDST vil sælge varen for. Hvis du byder på en vare med mindstepris, og du byder under mindsteprisen, vil du på skærmen på din pc, tablet eller smartphone få en besked om, at buddet er registreret, men at mindsteprisen ikke er opnået. Dit bud vil derudover også være synligt med rød skrift, hvilket indikerer, at du enten er blevet overbudt eller at mindsteprisen ikke er opnået.

Når du har højeste bud på en vare, vil du se buddet stå med grøn skrift. Du vil også modtage en bekræftelsesmail. Byder du på en vare, hvor der i forvejen er et højere max-bud, vil dit bud stå med rød skrift, og du vil se en tekst, hvor der står, at du er blevet overbudt af autobud. Herfra kan du vælge at byde igen eller lukke infoboksen ned.

På lotoversigten på hjemmesiden vil det se således ud:
Grønt bud = Du har højeste bud
Rødt bud = Du er blevet overbudt eller mindstepris er ikke opnået
Sort bud = Du har ikke budt på varen eller du er blevet overbudt af autobud

Alle auktioner er angivet med et tidspunkt for, hvornår første katalognummer udløber. Du kan under hvert enkelt katalognummer se, hvornår det udløber. Det er nemlig ikke alle sammen, der udløber på samme tid. Fra katalognummer 1 udløber til katalognummer 2 udløber, er der 30 sekunder. Det samme gælder fra katalognummer 2 til katalognummer 3 osv. Det betyder fx at katalognummer 60 udløber en halv time efter katalognummer 1. Hvis der afgives et bud indenfor de sidste tre minutter af auktionens udløbstid, vil denne blive forlænget med tre minutter igen. Det vil den blive ved med, indtil der ikke kommer flere bud inden for 3 minutter på katalognummeret.

Kataloget er den liste alle varerne er på, så når du klikker dig ind på en auktion er du kommet ind på kataloget.

Vi laver katalogerne og beskrivelserne til hver enkelt vare efter bedste evner. Vi tager forbehold for eventuelle fejl og mangler i kataloget, og vi forbeholder os retten til løbende at rette i det. Hvis du skulle have spørgsmål til kataloget eller varer deri, er du velkommen til at kontakte os på mail@auktionshuset.dk

Hvis du har fået hammerslag på en vare, modtager du i løbet af kort tid en mail herom. I mailen vil der stå, hvilket katalognummer, du har vundet og til hvilken pris. Først når hele auktionen er afsluttet modtager du en ny mail, hvori du finder din ordrebekræftelse, som er vedhæftet som en pdf. Vi sender ordrebekræftelsen i en separat mail, da vi samler alle dine vundne varer heri.

Når du har modtaget din ordrebekræftelse, kan du betale via bank eller Mobilepay. Vi skal have modtaget din betaling dagen inden 1. udleveringsdag.

Hvis du har betalt din ordrebekræftelse, men endnu ikke har fået en bekræftelse på betalingen, kan det skyldes flg.:

  • Betalinger registreres tre gange dagligt; morgen, middag og eftermiddag. Måske din betaling er kommet herimellem?
  • Det kan tage nogle dage før din betaling er modtaget i vores bank. Weekenderne medregnes ikke.
  • Da vi registrerer din betaling manuelt, er det vigtigt, at vi kan finde frem til dig via dit køber eller ordrenummer. Hvis du ikke har angivet dette som tekst i din overførsel, kan vi ikke placere betalingen hos nogen køber.

Du kan altid downloade ordrebekræftelser og fakturaer inde fra din profil under menuen ”Fakturaer”.

Hvis du ikke har fået penge tilbage for din kreditnota, kan du enten skyldes, at vi mangler nogle kontooplysninger fra dig, eller at vi mangler at få varen retur til vores lager.
Hvis du mener, at du har krav på en kreditnota, men ikke har modtaget en, så skal du kontakte os med det samme, så vi kan hjælpe dig og finde en løsning. Husk altid at logge ind på din konto og tjekke fanen ”Fakturaer” for at se, om kreditnotaen skulle ligge der.

Eftersyns- og afhentningsdagene er forskellige fra auktion til auktion. Disse informationer ser du på selve auktionen, under katalognummeret, i ordrebekræftelsen og fakturaen. Det er vigtigt, at du kontrollerer disse informationer, så du ved, hvor og hvornår, du skal afhente dine varer.

Du skal være opmærksom på, at dine vundne varer skal afhentes på de angivne dage og lokationer. Hvis du ikke selv har mulighed for at hente varerne, er du velkommen til selv at arrangere transport med en vognmand eller få en, du kender til at hente i stedet for. Hvis du sender en anden i stedet for dig selv, skal denne person eller vognmand have en kopi af den betalte faktura med sig.

Du skal være opmærksom på, at varerne er, ved afhentning, som du ser dem på billederne. Vi pakker ikke eller stiller varerne på paller. Du skal selv afmontere varer som fx lamper. Hvis du arrangerer transport igennem et firma, skal du også oplyse firmaet herom.

Når du skal betale, kan du gøre det via en bankoverførsel til én af flg. konti:

  • Spar Nord Bank: 9004-1120439886
  • IBAN: DK7971100002009843
  • Swift: SYBKDK22
  • Mobilepay
  • Kortbetaling via din profil, dog maksimalt kr. 4.000,-

Husk altid at skrive dit ordre- eller købernummer i meddelelsen ved betaling. Du skal betale din ordre umiddelbart efter auktionens afslutning, så vi kan se den på vores bankkonto senest 24 timer inden første udleveringsdag. Betalingerne registreres tre gange dagligt; morgen, middag og eftermiddag, og det er dit ansvar, at vi har modtaget betalingen rettidigt. Vi kan ikke udlevere varerne, hvis vi ikke kan se betalingen på vores konto.

Når du byder på en vare, kommer der et auktionssalær på 20% oveni budsummen, dog minimum kr. 50,- pr. katalognummer. Hertil kommer der også moms på 25%. Vi giver dig et eksempel her:
Hvis du byder kr. 1.000, - på en vare, kommer der 20% i salær oveni, hvilket giver kr. 1.200, - Momsen lægges til dette beløb, så du i alt ender med at skulle betale kr. 1.500,-. På alle auktionsvarerne kan du se det nuværende bud både med og uden moms og salær. Det er også sådan, at når du skal bekræfte dit bud, vil du blive præsenteret for hele regnestykket, inden du endeligt bekræfter dit bud.

Vi tager desværre ikke imod varer fra privatpersoner. Vi varetager udelukkende konkurs- og overskudsauktioner fra firmaer og virksomheder. Du er velkommen til at byde på vores auktioner uanset, om du er privatperson eller erhvervsdrivende.

Hvis du ikke længere ønsker at have en bruger hos os, skal du sende en mail til mail@auktionshuset.dk, hvor du skriver, at du ønsker at få slettet din konto. Du kan desværre ikke selv gøre det.

Vi forbeholder os retten til at tage en vare af auktion, forlænge den eller lade hele auktionen gå om, hvis der opstår misbrug, tekniske eller andre forhold, som nødvendiggør det. Vi hos Auktionshuset dab kan ikke tage ansvar for forsinkelser eller andre problemer med kundernes internetforbindelse eller computere og programmer, der ikke er tidssvarende. Vi er heller ikke ansvarlige for forsinkelser eller vira, der er opstået som følge af e-mails eller downloads.